مهمترین جاذبه های جهان در لیست میراث فرهنگی یونسکو

به گزارش مجله بای بلاگ، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، در سال 1972 کنوانسیون میراث جهانی را به تصویب رساند تا به حفاظت، مرمت و معرفی میراث‌های باارزش فرهنگی و طبیعی در سراسر جهان بپردازد. از آن زمان، یونسکو بیش از 1000 مکان و محوطه را در 167 کشور به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.

مهمترین جاذبه های جهان در لیست میراث فرهنگی یونسکو

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

در این مقاله به معرفی 10 مکان و جاذبه مهم و برجسته‌ای می‌پردازیم که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند:

تاج محل ، هند

تاج محل، مقبره‌ای سفید مرمرین در شهر آگرای هند، نماد معماری مغولی هند به شمار می‌رود. این بنای زیبا و شگفت‌انگیز که در سال 1643 ساخته شد، همراه با باغ‌ها و حوض‌های اطرافش، یکی از شاهکارهای معماری جهان است.

آکروپلیس آتن ، یونان

آکروپلیس آتن، تپه‌ای بلند در آتن باستان است که شامل بناها و آثار تاریخی ارزشمندی می‌شود. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پارتنون، معبد آتنا و تئاتر دیونیسوس اشاره کرد. آکروپلیس نقش مهمی در تمدن یونان باستان داشته‌است.

ماچو پیچو ، پرو

ماچو پیچو، شهر گمشده اینکاها در ارتفاعات آند پرو، یکی از مهم‌ترین نمادهای باستان‌شناسی آمریکای جنوبی به‌شمار می‌رود. معماری و مهندسی پیشرفته‌ای که در ساخت شهر به کار رفته‌است، تحسین بسیاری را برانگیخته است.

کلیسای جامع کلن ، آلمان

کلیسای جامع کلن یکی از شاهکارهای معماری گوتیک و نماد شهر کلن در آلمان است. این کلیسا دارای برج‌های دوقلوی بلندی است که تا ارتفاع 157 متر امتداد دارند. ساخت آن در سال 1248 آغاز و در قرن 19 به پایان رسیده‌است.

اهرام جیزه ، مصر

اهرام جیزه، سه هرم عظیم در نزدیکی قاهره، از عجایب هفتگانه جهان باستان به‌شمار می‌روند. این اهرام کهن‌ترین و تنها بنای باقی‌مانده از عجایب هفتگانه هستند و نمادی از تمدن باستانی مصر به‌شمار می‌آیند.

دیوار چین ، چین

دیوار بزرگ چین، دیواری دفاعی به طول 5500 مایل است که بخش‌هایی از آن هنوز پابرجاست. این دیوار که از سال 200 قبل از میلاد ساخته شده‌است، بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی بشر است و نشان‌دهنده دستاورد بزرگ مهندسی چین باستان محسوب می‌شود.

ماشین‌های آپشن ، ایتالیا

ماشین‌های آپشن در منطقه وال‌دی‌نون در ایتالیا، با تاریخچه‌ای 2000 ساله، نمونه‌ای استثنایی از ارتباط انسان و طبیعت است. این مکان طبیعی و فرهنگی، شامل چشم‌اندازها و سازه‌های منحصربه‌فردی است که به وسیله نظام آبیاری و زهکشی پیچیده‌ای به وجود آمده‌اند.

باغ‌ها و کاخ‌های ورسای ، فرانسه

مجموعه باغ‌ها و کاخ‌های ورسای، اثری بی‌نظیر از هنر و ابتکار بشر است که در دوره‌های تاریخی متفاوت ساخته شده‌اند. این مجموعه عظیم که در نزدیکی پاریس واقع شده، بازتاب‌دهنده نبوغ معماران و هنرمندانی است که در خدمت پادشاهان فرانسه بودند.

کلیسای حواریون ، ارمنستان

کلیسای حواریون که در دره آمبرد در ارمنستان واقع شده است، نمونه برجسته‌ای از معماری مذهبی ارمنی در قرن هفتم میلادی است. نقش‌برجسته‌ها و تزیینات این کلیسای تاریخی، آن را به یکی از زیباترین نمونه‌های هنر مسیحی تبدیل کرده‌است.

پارک ملی یلواستون ، آمریکا

پارک ملی یلواستون در ایالت وایومینگ آمریکا، حاوی چشم‌اندازهای طبیعی و مناظر زمین‌شناسی خیره‌کننده‌ای است. از جمله جاذبه‌های اصلی آن می‌توان به چشمه‌های آب گرم، آبشارها و دره بزرگ اشاره کرد.

قلعه پراگ ، جمهوری چک

قلعه پراگ، واقع در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک، بزرگترین قلعه جهان است که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلعه پراگ دارای معماری گوتیک و امکانات فرهنگی و تفریحی فراوانی است.

پترا ، اردن

شهر باستانی پترا که در صخره‌های جنوب اردن تراشیده شده‌است، نشان‌دهنده شگفتی‌های معماری و مهندسی تمدن نبطی است. معابد، قبرها و سایر سازه‌های تراشیده شده در دل صخره‌ها، پترا را به یکی از شگفتی‌های جهان بدل کرده‌است.

موزه واتیکان ، ایتالیا

موزه واتیکان در شهر واتیکان، مجموعه‌ای غنی از آثار هنری ارزشمند را در خود جای داده است. شاهکارهای نقاشی استادانی چون رافائل و میکل‌آنژ، مجسمه‌ها و ظروف تزیینی گران‌بها، از جمله آثاری هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

نتیجه‌گیری:

لیست میراث جهانی یونسکو حاوی گنجینه‌ای ارزشمند از مکان‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی در سراسر جهان است. مکان‌هایی مانند تاج محل، ماچو پیچو، آکروپلیس و اهرام جیزه، نمادهایی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های گذشته بشری هستند. حفاظت و مرمت این آثار ارزشمند، وظیفه‌ای مشترک برای همه ماست تا این میراث‌ها را برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم. ثبت جهانی این مکان‌ها توسط یونسکو، گام مهمی در این مسیر است.

انتشار: 17 مهر 1402 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 31

به "مهمترین جاذبه های جهان در لیست میراث فرهنگی یونسکو" امتیاز دهید

1 کاربر به "مهمترین جاذبه های جهان در لیست میراث فرهنگی یونسکو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین جاذبه های جهان در لیست میراث فرهنگی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید