وزارت نیرو، تامین آب شرب به وسیله روش های غیرمتعارف

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران - فریبا گلریزان، مدیرکل دفتر تجهیز منابع اقتصادی و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

وزارت نیرو، تامین آب شرب به وسیله روش های غیرمتعارف

خدمات آب و فاضلاب در هر کشوری، به عنوان خدمات اساسی دسته بندی می شوند، بنابراین استمرار این خدمات حائز اهمیت است. از طرفی شهرنشینی و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها از جمله ایران، دو عامل عمده و مؤثر در افزایش مصرف بیش از حد آب های زیرزمینی و عدم جوابگویی به تقاضای روزافزون برای آب آشامیدنی هستند.

طبق ارزیابی ها، حدود 60 درصد جمعیت دنیا در مناطقی زندگی می نمایند که با بحران آب روبرو هستند و منابع آبی موجود، به طور پایدار جوابگوی احتیاج مردم، حداقل در بخشی از سال نیست. آب نمک زدایی شده به عنوان یک منبع آب جایگزین، در بیشتر مناطق خشک و نیمه خشک دنیا مورد توجه است. پیشرفت های حاصل شده در روش نمک زدایی اسمز معکوس بسیار چشمگیر بوده و در کشور ما هم بیشتر تاسیسات موجود، از این فرآیند بهره مند هستند.

فناوری های جدید ممبران ها و تجهیزات مربوطه، هرچند سال یکبار به روز رسانی می شوند و آب نمک زدایی شده از این طریق، با بالاترین کیفیت به دست مصرف نمایندگان می رسد. پیش بینی می گردد تا سال 2030، کاهش مستمر هزینه های فراوری آب نمک زدایی شده، باعث تسریع افزایش منابع آب نمک زدایی شده، به عنوان منبع آبی نامتعارف و رقابتی گردد.

برنامه ریزی برای تامین آب پایدار و باکیفیت، مدیریت کم آبی و حوادث وابسته به آب مانند خشکسالی، محدود کردن اثرات تقاضای روزافزون آب بر سطح خدمات آبرسانی، پتانسیل بالای ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور، استفاده از منابع آبی نامتعارف در مدیریت برنامه های سازگاری با کم آبی، همگی باعث شده است تا وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بیش از گذشته روی تامین آب شرب به وسیله روش های غیرمتعارف همچون استفاده از فناوری آب شیرین کن ها تمرکز نمایند. در حال حاضر 93 پروژه تاسیسات نمک زدایی و ارتقای کیفی در کشور با ظرفیت حدود 580 هزارمترمکعب بر شبانه روز و سرمایه گذاری بیش از 25000 میلیارد ریال وجود دارد که از این تعداد، 70 پروژه با ظرفیت حدود 310 هزار مترمکعب بر شبانه روز و سرمایه گذاری بیش از 10200 میلیارد ریال در حال بهره برداری است.

طبق ارزیابی ها بیشتر تاسیسات نمک زدایی آب دریا، در استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان واقع هستند (بیش از 92درصد). همچنین تاسیسات ارتقای کیفی آب چاه ها نیز در بعضی شهرها و مناطق مرکزی و کم آب کشور که دارای منابع محدود آب باکیفیت هستند، واقع شده است.

ارزیابی ها نشان می دهد در حال حاضر، بسیاری از مسائل جزایر استان هرمزگان که تا قبل از سال 1391، با مشکل تامین آب روبرو بوده اند، به وسیله انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای نمکزدایی از آب دریا و پرداخت از محل ردیف خرید تضمینی آب/ پساب حل شده است. همچنین طبق برنامه ریزی اجرا شده قرار است حدود 300 هزار متر مکعب بر شبانه روز طی دو فاز به ظرفیت آب شیرین کن های کشور افزوده گردد که این موضوع با هماهنگی و مساعدت تمامی ارگان های مرتبط به وسیله وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب شرب پایدار و همکاری نهادهای بیرونی از جمله سازمان برنامه و بودجه ای کشور برای تامین منابع اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و… امکان پذیر خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5192

به "وزارت نیرو، تامین آب شرب به وسیله روش های غیرمتعارف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نیرو، تامین آب شرب به وسیله روش های غیرمتعارف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید