ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی

به گزارش مجله بای بلاگ، بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی است و سالانه حدود 4 میلیون تن زباله پلاستیکی فراوری می نماید و به گفته معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از زباله های فراوری شده در کشور نیم میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد یعنی هر ایرانی روزانه به طور میانه سه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید که 96 درصد آن مستقیم وارد سطل های زباله می گردد.

ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی

به گزارش ایسنا، براساس آمار World Population Review در سال 2021 ایران در رتبه 17 فراوری زباله های پلاستیکی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش تقریبا 500 میلیارد کیسه پلاستیکی در مقیاس جهانی استفاده می گردد و آلودگی پلاستیکی یک فاجعه جهانی است که حاصل دست بشر است. پلاستیک ها موادی هستند که تجزیه آن بیش از 450 سال تخمین زده شده است و طی این مدت تنها براثر عوامل طبیعی به ذرات ریز و کوچک موسوم به میکروپلاستیک ها تبدیل می شوند. این مواد اکنون حتی در مرتفع ترین نقطه جهان یعنی قله اورست هم یافت شده است. از این رو (11 جولای) مصادف با 21 تیر ماه به علت جلب توجه مردم جهان به آسیب های زیست محیطی مصرف پلاستیک روز جهانی بدون پلاستیک نامگذاری شده است

انواع پلاستیک ها از جمله کیسه های پلاستیکی به علت ترکیباتشان تجزیه ناپذیرند و صدها سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی می مانند و مواد شیمیایی آن به تدریج به خاک و آب راه پیدا می نمایند و علاوه بر آلوده کردن آن، حیوانات را قربانی می نمایند و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می شوند. میکروپلاستیک ها (اشیای پلاستیکی با قطر کمتر از 5 میلی متر) پدیده زندگی مدرنیته امروز هستند که میانه عمر مفید هر کیسه پلاستیکی در ایران تنها 12 دقیقه است این در حالیست که طی دو سال گذشته با شیوع بیماری کووید - 19 در جهان استفاده از لوازم بهداشتی پلاستیکی از جمله دستکش بعلاوه ظروف یکبار مصرف بیش از پیش افزایش یافته است.

میکروپلاستیک ها همه جا هستند

میکروپلاستیک ها به تمامی نقاط جهان- در برف های نزدیک قله کوه اورست، بلندترین کوه جهان کشف تا عمیق ترین نقطه زمین موسوم به خندق ماریانا، به منطقه ها خشکی، هوا و ذخایر غذایی راه پیدا نموده و حتی بخشی از بارش باران شده اند و محققان به وجود این ذرات ریز و خرد در بافت ها و اعضای بدن انسان و حتی وجود آن ها در جفت جنین های متولد نشده هم پی برده اند.

در مطالعه ای که در سال 2018 انجام گرفته بود تعیین شد میکروپلاستیک ها از روده انسان عبور می نمایند و این ذرات بسیار ریز می توانند به ریه ها نفوذ نمایند و عاملی برای ابتلای انسان به انواع بیماری ها از جمله سرطان باشند.

بعلاوه آنالیز صدها مطالعه نشان می دهد کیسه های پلاستیکی و بسته بندی های انعطاف پذیر، کشنده ترین مواد پلاستیکی موجود در اقیانوس ها هستند که باعث از بین رفتن موجودات دریایی از جمله نهنگ ها، دلفین ها، لاک پشت ها و پرندگان دریایی در سراسر کره زمین می شوند.

تورهای ماهیگیری دورریخته شده و دستکش های پزشکی و پلاستیکی در مقایسه با سایر زباله هایی که روانه اقیانوس ها شده اند و حیوانات به اشتباه آن ها را می بلعند، بسیار کشنده اند.

به گفته محققان، بلع مواد پلاستیکی بزرگترین عامل تلف شدن موجودات دریایی و 80 گونه جانوری مختلف در جهان است که بنابر اعلام کارشناسان تلف شدن بر اثر بلعیدن هر یک از این مواد پلاستیکی با سرعت اتفاق نمی افتد و احتمالا بدون درد نیست. این یک روش بسیار وحشتناک مردن است.

حجم پلاستیک های وارد شده به اقیانوس ها تا 20 سال آینده سه برابر می گردد

آنالیز کارشناسان در سال 2016 نشان داد که نزدیک به 11 میلیون تن پلاستیک در اقیانوس ها رها می شوند و سال گذشته هم نتایج یک تحقیق نشان داد حجم پلاستیک های وارد شده به اقیانوس ها تا سال 2040 میلادی سه برابر افزایش پیدا می نماید و تا سال 2050 از تعداد ماهی ها فراتر می رود.

به منظور کاهش پراکنش میکروپلاستیک ها ضروری است مصرف پلاستیک را در سطح جهان کاهش دهیم و به سمت استفاده از محصولات جایگزین که دوستدار محیط زیست هستند گرایش پیدا کنیم. به همراه داشتن یک ساک خرید پارچه ای، استفاده از بطری آب چند بار مصرف، اجتناب از قاشق و چنگال های یک بار مصرف از جمله راهکارهای کاهش مصرف و فراوری زباله های پلاستیکی هستند.

سال گذشته پیغام جوهرچی - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست- از تدوین لایحه ای 12بندی برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور اطلاع داد. موارد پیشنهادی در این لایحه شامل ممنوعیت فراوری کیسه های پلاستیکی نازک و فرصت چندساله به صنایع برای فراوری کیسه های زیست تخریب پذیر بود. این لایحه در مرداد ماه اصلاح و قرار شد به کمیسیون امور زیربنایی هیئت دولت ارسال گردد.

حسین عبیری گلپایگانی- فعال محیط زیست- هم اظهار نموده بود که به منظور کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ضروری است سیاست های بازدارنده ای مانند افزایش قیمت کیسه های پلاستیکی اعمال و این اقلام تا حدی از دسترس عموم خارج گردد.

بنابر قانون مصوب سال 2019 از سوم جولای سال جاری (12 تیر ماه) فروش و استفاده از ظروف یکبار مصرف در اتحادیه اروپا ممنوع شد. این قانون شامل نی نوشیدنی و گوش پاک کن هم می گردد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: فرارو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7888

به "ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله های پلاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید