نیتریت سدیم نیتریت سدیم چیست؟

به گزارش مجله بای بلاگ، نیتریت سدیم چیست؟

رپرتاژآگهی - نیتریت سدیم با فرمول NaNO2 سدیم پودری کریستالی و به رنگ سفید مایل به زرد است و از نظر صنعتی مهمترین نمک نیتریک است.

نیتریت سدیم نیتریت سدیم چیست؟

این ماده ترکیبی معدنی با قابلیت انحلال در آب بوده و جاذب رطوبت است و در دمای 284 درجه سانتیگراد ذوب می شود و در دمای 320 درجه سانتی گراد نیز به اکسید سدیم اکسیدهای نیتروژن و نیتروژن تجزیه می شود که ماده واسطه برای فراوری ترکیب های عالی مثل آفت کش ها، رنگ و دارو هاست؛ اما مهمترین کاربرد آن در گوشت و فرآورده های گوشتی به عنوان یک ماده افزودنی و نگهدارنده می باشد

سدیم دارای احتمال سرطان زا بودن می باشد؛ البته به شرط اینکه مقدار زیادی از آن، بلعیده شود.

خطرات

استفاده بیش از اندازه از این ماده، ممکن است منجر به مرگ شود؛ بنابراین مقدار مصرف این ماده باید کاملا کنترل شده باشد. مقدار کشندگی برای انسان، حدود 4 تا 5 گرم است.

نیتریت با بعضی از سلول های بدن واکنش داده و استفاده بلند مدت از این ماده باعث ایجاد تومورهای سرطانی می شود.

سدیم نیتریت، یک ماده سمی است که به دلیل جلوگیری از رشد باکتری ها، در مواد غذایی استفاده می شود.

منبع : سدیم نیتریت بازرگانی آسمان تجارت

خرید سدیم نیتریت

برای خرید سدیم نیتریت میتوانید به بازرگانی آسمان تجارت که تامین نماینده معتبر سدیم نیتریت است تماس بگیرید و این ماده پر کاربرد را بخرید و بهره ببرید

خواص نیترات سدیم

حلالیت در آب 71.1 4 گرم در 100 میلی لیتر (صفر درجه سانتی گراد)

در امونیاک بسیار محلول است

فرمول مولکولی : NaNO2

جرم مولی : 68,9953 g/mol

شکل ظاهری : جامد سفید یا زرد کمرنگ

چگالی : 2,168 g/cm3

ترکیبات مرتبط

آنیون های دیگر نیترات سدیم

کاتیون ها

نیتریت آمونیوم

نیتریت لیتیوم

سدیم نیتریت آیا در سبزیجات وجود دارد ؟

این ماده به طور طبیعی در انواع سبزیجات یافت می شود؛ گرچه مقدار آن قابل توجه نمی باشد. تحقیقات حاکی از آن است که در کلم، کاهو، جعفریف شلغم و به طور کلی در 34نوع سبزی حدود 54 تا2440 میلی گرم در کیلوگرم وجود دارد. نکته جالب اینکه، پختن و حرارت دادن به سبزیجات نیترات آنرا کم می کند؛ اما از نیتریت نمی کاهد.

سدیم نیتریت، به صورت صنعتی نیز، به یکی از دو روش زیر فراوری می شود:.

  1. واکنش کاهش نمکهای نیترات
  2. اکسیداسیون اکسید نیتروژن

در یک روش از واکنش عمومی اکسید نیتروژن در محلول آب قلیایی با افزودن یک کاتالیست برای فراوری سدیم نیتریت استفاده می شود، که شرایط واکنش به مرتبه اکسید شدگی اکسید نیتروژن و ماده اکسید نماینده بستگی دارد.

این ماده با کاهش نمک های نیتریت هم فراوری می شود، که این کاهش با قرار دریافت نیترات در حرارت نور فلزات تابش یونیزه هیدروژن و الکترونیک انجام می شود.

در روش دیگر از نیترات سدیم ذوب شده به عنوان نمک کاهش یافته و از سرب به عنوان عامل اکسید شونده استفاده می شود.

کاربردها

نیتریت سدیم کاربردهای بسیار زیادی دارد که ما به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

صنایع غذایی

نیتریت سدیم با میو گلوبین گوشت واکنش داده بر رنگ گوشت را تغییر میدهد؛ بنابراین جهت جلوگیری از بوتولیسم در بسته بندی گوشت به کار می رود. افزودن نمک به گوشت جهت حفظ سلامتی آن، موجب تغییر رنگ گوشت به خاکستری مایل به قهوه ای میشود ؛اما افزودن نیتریت سدیم رنگ گوشت را صورتی می کند.

تحقیقات نشان داده است که افزودن نیتریت سدیم به گوشت طعم و رنگ مناسبی به آن داده و از اکسیداسیون لیپید، که موجب خشکی می شود جلوگیری می کند و مهمتر اینکه رشد میکروارگانیسم های بیماری زا را متوقف می کند؛ در نتیجه افزودن نیتریت سدیم به گوشت موجب ماندگاری طولانی و عطر و طعم مطلوب تری برای آن می شود.

تحقیقات نشان می دهد که نیتریت سدیم ایمنی مواد غذایی را افزایش می دهد. افزودنیهای غذایی دیگر مانند لاکتات و سوربات از مواد غذایی در برابر باکتری ها محافظت می کند؛ اما مانند سدیم نیتریت رنگ صوررتی زیبا را ایجاد نمی نمایند.

نکته دیگر اینکه این ماده پراکسیداسیون لیپید را خنثی می کند؛ زیرا پراکسید اسیون کیفیت گوشت فرآورده های گوشتی را کاهش داده و موجب خشک شدن و یافتن طعم نامطلوب آن می شود. نیتریت سدیم به عنوان یک آنتی اکسیدان واکنش ایجاد نموده و رادیکال های آزاد را خنثی می کند؛ در نتیجه مانع از خشکی گوشت میشود. افزودن نمک به گوشت موجب ماندگاری آن میشود؛ اما رنگ گوشت را قهوه ای خاکستری می کند و امروزه با استفاده از سدیم این مشکل را برطرف کرده و رنگ گوشت قرمز و صورتی می شود.

گوشت های خشک شده مثل ژامبون، بیکن، هات داگ، از این ترکیب دارا می باشد. جهت جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها ،کلستریدیوم، بوتولینوم، حفظ رنگ و ایجاد تنوع در مواد گوشتی استفاده داشته و مهمترین اثر آن جلوگیری از رشد کلستریدیوم بوتولینوم در ph پنج الی پنج و نیم ظاهر می شود.

فواید نیتریت سدیم در فرآورده های گوشتی

بهبود رنگ و طعم

از آنجایی که نیتریت صوتی هم رنگی دلپذیر به پوست می بخشد، از میزان اندکی از آن برای بهبود رنگ گوشت استفاده می شود.

مهار میکروب ها

نیتریت سدیم از رشد و تکثیر میکروب ها در گوشت جلوگیری کرده و موجب سلامتی گوشت میشود.

این ماده با تاثیر بر روی ترکیبات سولفیدریل موجود در میکروارگانیسم ها تغییراتی را در آنها به وجود میاورد که متابولیسم و رشد و تکثیر میکروب ها رو از بین میبرد؛ البته اثر ضد میکروبی این ماده به عواملی از جمله pH دمای محیط و خود محیط بستگی دارد و جالب اینکه اگر pHیک واحد کاهش یابد فراوری اسید نیترو که عامل ضد میکروبی هست 10 برابر بیشتر می شود و بهترین میزان استفاده از سدیم نیتریت برای جلوگیری از فعالیت و تکثیر باکتری ها پنج تا پنج میلیون است .

مهار اکسیداسیون چربی موجود در فرآورده های گوشتی

علاوه بر خواص بالا قادر است اکسید شدن این محصولات را کاهش دهد.

صنایع دارویی

برای برطرف مسمومیت با سیانید در فهرست داروهای ارزشمند سازمان بهداشت جهانی می باشد.

از ترکیب نیتریت سدیم با تیو سولفات سدیم در داروسازی استفاده می شود و همینطور حد واسط در فراوری ساخارین و کافئین است.

از ترکیبات نیتریت سدیم با تیوسولفات سدیم در داروسازی استفاده می شود و در ضمن نیتریت سدیم عامل ضد فشار خون نیز، می باشد.

در صنایع مختلف

در فراوری گریس های صنعتی نقش ماده افزودنی را دارد و یک بازدارنده خورندگی نیز، می باشد و به علاوه در متالوژی نیز به کار می رود.

سدیم نیتریت نمک سدیم غیر عالی است که به عنوان ضد زنگ عمل می کند؛ زیرا دارای نیتریک است.

مهم ترین کاربرد این ماده فراوری ترکیبات ارگانیکو نیتروژن به عنوان پیش ساز فراوری خیلی از رنگ ها هستند و همچنین در ساخت ترکیبات نیتروزو کاربرد دارد. سدیم نیتریت صنعتی علاوه بر افزودنیها، برای فراوری صنعتی ترکیبات آلی نیتروژن دار کاربرد دارد؛ زیرا یک واکنش دهنده برای تبدیل ترکیبات آمین به دیازو است که در فراوری رنگ و پیگمنت کاربرد دارد.

از مصارف دیگر می توان در حشره کش ها، فعال نماینده خورنده خوردگی در صنعت نساجی به عنوان عامل سفید نماینده و در لاستیک سازی بعنوان بازدارنده پلیمری و همینطور در تصفیه آب مایعات ضد انجماد پاک نماینده های صنعتی و روان نماینده ها مورد استفاده است. از آنجایی که خاصیت ضد خوردگی دارد به عنوان خنک نماینده در ذخیره انرژی حرارتی برای سیستمهای تهویه مطبوع و همینطور سردخانه های صنعتی به کار می رود.

نکات مهم در این ماده

مقدار مجاز استفاده از سدیم ترید حدوداً بین 120 تا 200pp mمی باشد سازمان غذا و داروی آمریکا متذکر شده که نباید مقدار استفاده از این ماده بیش از این مقدار باشد البته نیتریت 200 ppm و نیترات نباید بیشتر از 500 ppm باشد.

آب های آشامیدنی زمانی که کودهای نیترات به چاه های آب را ه پیدا نمایند با نیتریت آلوده می شود.

این ماده در مقادیر زیاد می تواند برای بدن انسانها و حیوانات، مضر باشد؛ در ضمنً مجموعه ای از عوامل می توانند معین نماید که نیتریت در بدن شما در مقادیر بیشتر از کم به یک دوست یا دشمن تبدیل شود. اگر یک فرد با وزن 65 کیلوگرم حدود 4.6 گرم نیترات سدیم بخورد فوت می کند. متاسفانه مطالعات حاکی از آن است که مصرف این ماده در طولانی مدت تومورهای سرطانی را در بدن ایجاد می کند .

میزان کمی از سدیم نیتریت صنعتی در الکل و عطر حل میشود و در دمای 100 درجه فارنهایت منفجر شده و در دمای 320 درجه سانتیگراد هم تجزیه میشود.

از کاربردهای دیگر این ماده می توان به موارد زیر اشاره نمود

دیازو کردن از طریق واکنش با اسید هیدروکلریک

شتاب دهنده در صنایع لاستیک

واکنشگر در شیمی تجزیه

تثبیت نماینده رنگ

صنایع رنگ سازی

صنایع عکاسی

نکات ایمنی

نیتریت سدیم، غیر قابل احتراق است؛ اما موجب تسریع سوختن مواد قابل احتراق می شود، اگر با ترکیبات آمونیوم آلوده شود تجزیه شده و احتمال اشتعال مواد محترقه اطراف را ایجاد می کند. در آتش سوزی های ایجاد شده با این ماده، اکسیدهای سمی نیتروژن فراوری می شود.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5026

به "نیتریت سدیم نیتریت سدیم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیتریت سدیم نیتریت سدیم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید