سهام عدالت؛ پاسخ به 25 سوال کلیدی درباره آزادسازی سهام عدالت

به گزارش مجله بای بلاگ، مهلت فروش سهام عدالت به وسیله بانک ها فردا سه شنبه 13 خرداد به انتها می رسد، اما همچنان مشمولان سهام عدالت می توانند حتی بعد از تاریخ اعلام شده، سهام عدالت خود را به وسیله کارگزاری ها بفروشند. ارزش سهام عدالت در 13 سال گذشته تقریبا 15 برابر شده و کسانی که سهام 500 هزار تومانی داشتند، حالا ارزش سهامشان به حدود هشت میلیون تومان رسیده است. فرآیند آزادسازی سهام عدالت کلی سوال در ذهن مشمولان ایجاد نموده که در این گزارش سعی نموده ایم به 25 مورد از پرتکرارترین آن ها پاسخ دهیم. همچنین در بخش نظرات می توانید سوالات خود را که در بین این 25 مورد وجود ندارد، بپرسید.

سهام عدالت؛ پاسخ به 25 سوال کلیدی درباره آزادسازی سهام عدالت

1- چطور بفهمیم مشمول سهام عدالت هستیم یا نه؟

سایت samanese.ir برای استعلام سهام عدالت طراحی شده. با ورود به این سایت و وارد کردن کد ملی، متوجه خواهید شد شما مشمول سهام عدالت هستید یا نه. اگر پاسخ مثبت باشد، شما بعد پاسخ به چند سوال امنیتی می توانید جزئیات مربوط به سهام عدالت و سود پرداختی سالانه را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این سایت از خارج کشور در دسترس نیست و باید موقع مراجعه به آن فیلترشکن خود را خاموش کنید.

2- تکلیف سهام عدالت افراد فوت شده چه می گردد؟

از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت 2 میلیون و 500هزار نفر فوت شدند که سهام عدالت بیش از 20هزار نفر به وراث منتقل شد. وراث می توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری به صورت آنلاین به وسیله میز خدمت، گواهی حصر وراثت را در سامانه بارگزاری نمایند و شرکت سپرده گذاری بعد از استعلام مدارک، سهام عدالت را بین وراث تقسیم می نماید.

3- ارزش سهام عدالت چقدر است؟

کسانی که مشمول سهام عدالت 500 هزار تومانی بودند، حالا ارزش روز سهامشان به حدود هشت میلیون تومان رسیده است. سامانه sahamedalat.ir اخیرا توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی راه اندازی شده و با مراجعه به آن و وارد کردن کد ملی و شماره موبایل می توانید ارزش روز سهام عدالت خود را به تفکیک شرکت های مختلف مشاهده کنید.

4- از کجا بفهمیم سهام عدالت 500 هزار تومانی داریم یا یک میلیونی؟

کسانی که در زمان واگذاری سهام عدالت بین دهک های اول و دوم درآمدی بودند و همچنین کسانی که در سال 96 برای تکمیل وجه مراجعه نموده بودند، مشمول سهام عدالت یک میلیونی هستند. برای اینکه ببینید شما در کدام دسته قرار دارید، می توانید از سایت samanese.ir بهره ببرید.

5- شماره موبایل برای ورود به سامانه را چطور تغییر دهیم؟

خیلی از مشمولان موقع مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی sahamedalat.ir با پیغام شماره موبایل اشتباه است روبرو می شوند. این شماره موبایل از سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شده و برای تغییر آن باید به سایت samanese.ir مراجعه کنید و از منوی سمت راست گزینه تغییر شماره تماس را انتخاب کنید.

6- شیوه مدیریت مستقیم را انتخاب کنیم یا غیرمستقیم؟

مشمولان سهام عدالت تا 15 خردادماه مهلت دارند تا با مراجعه به سایت samanese.ir روش مستقیم را برای مالکیت سهام عدالت خود انتخاب نمایند. در این روش مدیریت سهام عدالت در اختیار خودتان قرار می گیرد و می توانید سهام عدالت خود را بفروشید یا به آن اضافه کنید. اگر تا 15 خردادماه روش مستقیم را انتخاب نکنید، به این معناست که شما ترجیح می دهید مالک غیرمستقیم سهام عدالتتان باشید. به این معنا که سهام شما نزد شرکت های سرمایه گذاری استانی باقی خواهد ماند. درست مثل آنچیزی که در 13 سال گذشته رخ داده است.

7- چطور می توانیم سهام عدالت خود را بفروشیم؟

امکان فروش سهام عدالت تا سقف 30 درصد ارزش آن به وسیله بانک ها و کارگزاری ها فراهم شده و شما می توانید با مراجعه حضوری به شعبه ها یا مراجعه به سایت بانک ها برای فروش 30 درصد سهام عدالت خود به صورت یکجا اقدام کنید.

8- 30 درصد سهام عدالت چقدر می گردد؟

کسانی که سهام عدالت 500 هزار تومانی داشتند و حالا ارزش آن به حدود هفت میلیون و 500 تا هشت میلیون تومان رسیده، می توانند 30 درصد آن یعنی رقمی حدود دو میلیون و 300 هزار تومان را بفروشند. این مبلغ برای صاحبان سهام عدالت یک میلیونی، تقریبا به چهار میلیون و 600 هزار تومان می رسد.

9- آیا ضروری است کد بورسی بگیریم؟

برای فروش سهام عدالت به وسیله بانک ها احتیاجی به کد بورسی نیست. شما یک توافقنامه هفت بندی امضا می کنید و به بانک اختیار می دهید تا سهام عدالت شما را در بورس بفروشد و پولش را به شماره حسابتان واریز کند.

10- آیا حتما باید سهام عدالتمان را بفروشیم؟

هیچ اجباری برای فروش سهام عدالت وجود ندارد. حتی کسانی که روش مستقیم را انتخاب نموده اند می توانند سهام خود را نگه دارند و از مزایایی مثل تقسیم سود سالانه، شرکت در مجامع، افزایش سرمایه شرکت ها و ... استفاده نمایند.

11- آیا امکان فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم وجود دارد؟

آنطور که مسئولان ستاد راهبردی سهام عدالت اعلام نموده اند، امکان فروش سهام برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند هم وجود دارد، اما آن ها باید منتظر پذیرش شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس بمانند. این مورد ممکن است تا خاتمه سال طول بکشد.

12- چرا ارزش سهام عدالت هر روز تغییر می نماید؟

اگر به سایت sahamedalat.ir مراجعه کنید می بینید هر روز ارزش سهام عدالتتان در حال تغییر است. برای مثال روز آدینه سهام عدالت مشمولان 500 هزار تومانی، حدود هفت میلیون و 600 هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به حدود هشت میلیون تومان رسیده است. دلیل آن تغییرات ارزش سهام شرکت ها در بورس است.

13- چطور می توان سهام عدالت را به پرتفوی بورسی منتقل کرد؟

آنطور که کارگزاری ها در اطلاعیه خود اعلام نموده اند، فعلا امکان انتقال سهام عدالت به پرتفوی بورسی در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها وجود ندارد، اما آنطور که پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، سنا می گوید کسانی که می خواهند سهام عدالت در پرتفویشان قرار بگیرد، می توانند از منوی تغییر کارگزار ناظر نام تک تک 36 شرکت بورسی را وارد نمایند تا سهام عدالت حداکثر تا 72 ساعت بعد از درخواست در پرتفوی کارگزاری جای بگیرد. توجه داشته باشید که امکان تغییر کارگزار ناظر در برخی سامانه های معاملات آنلاین کارگزاری ها وجود ندارد و برای اینکار باید حضورا به کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید.

14- آیا امکان انتخاب بین سهام مختلف برای فروش وجود دارد؟

کسانی که 30 درصد سهام عدالت خود را به صورت یکجا به وسیله بانک ها یا کارگزاری ها می فروشند، امکان انتخاب بین سهام شرکت ها ندارند و نمی توانند یک سهم را نگه دارند و دیگری را بفروشند. در طرف مقابل کسانی که شخصا برای فروش سهام عدالت اقدام می نمایند، می توانند از بین 36 شرکت بورسی دست به انتخاب بزنند.

15- آیا امکان فروش تمام سهام شرکت های زیان ده وجود دارد؟

در بین 36 شرکت بورسی حاضر در سبد سهام عدالت، ممکن است چند شرکت بازدهی خوبی نداشته باشند یا نتوانند سود سالانه قابل توجهی به سهامدارانشان بدهند. برای همین شاید بخواهید از شر سهام این شرکت ها خلاص شوید، اما این امکان وجود ندارد. چراکه بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، هر نفر می تواند تا سقف 30 درصد از سهام یک شرکت را (رند به بالا) بفروشد. با این حساب اگر سه سهم از یک شرکت را داشته باشید، نهایتا می توانید یک سهم را بفروشید و مابقی را باید نگه دارید.

16- اگر سهام عدالت را به وسیله بانک نفروشیم چه مسئله ای پیش می آید؟

مهلت تعیین شده برای فروش سهام عدالت به وسیله بانک ها فردا سه شنبه 13 خرداد به خاتمه می رسد. اگر از این فرصت استفاده نکنید، باید برای فروش سهام عدالت خود کد بورسی بگیرید. چراکه صرفا بانک ها بدون احتیاج به کد بورسی سهام عدالت شما را می فروشند. اگر عجله ای برای فروش سهام ندارید، می توانید هر موقع خواستید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. همچنین اگر کد بورسی دارید، نگرانی بابت خاتمه مهلت فروش سهام عدالت به وسیله بانک ها وجود ندارد.

17- آیا می توان فروش سهام عدالت توسط بانک ها را لغو کرد؟

برخی مشمولان بعد از امضای توافقنامه با بانک ها برای فروش سهام عدالت، پشیمان شده اند. آنطور که در این توافقنامه آمده امکان لغو سفارش فروش سهام به وسیله بانک ها وجود ندارد. چراکه آن ها سفارش مشتریانشان را جمع نموده و یکجا در بورس می فروشند.

18- آیا امکان دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری وجود دارد؟

اخیرا شرکت سپرده گذاری مرکزی فرآیند احراز هویت غیرحضوری و آنلاین سجام را شروع نموده و شما با استفاده از اپلیکیشن سیگنال می توانید برای دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری اقدام کنید.

19- آیا امکان انتقال سهام عدالت به اشخاص دیگر وجود دارد؟

فعلا تنها می توانید سهام عدالت را از راه های مختلف در بورس بفروشید و شما تعیین نمی کنید خریدار سهام شما چه کسی باشد. همچنین امکان انتقال مالکیت سهام عدالت به اشخاص دیگر حتی اقوام درجه یک فعلا وجود ندارد.

20- اگر زیر 18 سال سن داریم، چطور سهام عدالت را بفروشیم؟

مشمولان سهام عدالت که کمتر از 18 سال سن دارند، می توانند با مراجعه به سامانه سجام و وارد کردن تعیینات قیم خود، برای دریافت کد بورسی و امکان فروش به وسیله کارگزاری ها اقدام نمایند. توجه داشته باشید که در این شرایط شماره تماس باید به نام قیم و شماره حساب به نام خود شخص باشد. البته امکان فروش بدون احتیاج به کد بورسی به وسیله بانک ها فراهم است.

21- آیا امکان دریافت کارت اعتباری به جای سهام عدالت وجود دارد؟

آنطور که بانک مرکزی و شورای عالی بورس اعلام نموده اند مشمولان سهام عدالت می توانند از سهام خود به عنوان وثیقه برای دریافت کارت اعتباری خرید استفاده نمایند. برای این کار می توانید به بانکی که شماره شبا حساب خود نزد آن بانک را در سامانه سهام عدالت وارد نموده اید، مراجعه کنید. جزئیات دریافت کارت اعتباری خرید به جای سهام عدالت هنوز اعلام نشده است و ممکن است شرایط آن در هر بانک متفاوت باشد.

22- اگر شماره تماس ثبت شده به نام شخص نباشد مسئله ای پیش می آید؟

برای ورود به سامانه Sahamedalat.ir شرکت سپرده گذاری مرکزی، حتما باید شماره تماس به نام صاحب سهام عدالت باشد. در غیر این صورت باید شماره موبایل را به وسیله سایت samanese.ir تغییر دهید.

23- اگر سهام عدالت را به وسیله کارگزاری بفروشیم پول آن به حسابمان می آید؟

واریز مبلغ فروش سهام عدالت به حساب مشمول، صرفا در روش فروش سهام به وسیله بانک ها انجام می گردد. اگر سهام عدالت خود را به وسیله کارگزاری بفروشید، مبلغ آن به حساب شما نزد کارگزاری واریز می گردد و از بخش توان خرید قابل مشاهده است. می توانید از منو تقاضای وجه سامانه معاملات آنلاین برای واریز پول به حساب بانکی تان بهره ببرید.

24- آیا سهام عدالت مستقیما در بورس عرضه می گردد؟

آنطور که مسئولان ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت اعلام نموده اند، بانک ها و کارگزاری ها که سفارش فروش یکجای 30 درصدی از مشتریانشان را قبول نموده اند، سهام عدالت را خارج از زمان معاملات بازار و در قالب فروش عمده با قیمت خاتمهی روز می فروشند.

25- آیا شماره تماس پشتیبانی برای سهام عدالت وجود دارد؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی شماه تماس 1569 را برای پاسخگویی به سوالات مشمولان سهام عدالت راه اندازی نموده است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2466

به "سهام عدالت؛ پاسخ به 25 سوال کلیدی درباره آزادسازی سهام عدالت" امتیاز دهید

1 کاربر به "سهام عدالت؛ پاسخ به 25 سوال کلیدی درباره آزادسازی سهام عدالت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهام عدالت؛ پاسخ به 25 سوال کلیدی درباره آزادسازی سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید