خبرنگاران کرمانی مقدم: دهداری به فوتبال ایران درس اخلاق می داد

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- پیشکسوت تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس گفت: فوتبال امروز ایران بیشتر از هر زمان دیگری به پرویز دهداری نیاز داشت. او باید بود تا به خیلی ها درس معرفت و اخلاق می داد و به همه می گفت برای رسیدن به مقاصد خود نیاز نیست دست به هر کار غیر اخلاقی بزنید.

خبرنگاران کرمانی مقدم: دهداری به فوتبال ایران درس اخلاق می داد

مرتضی کرمانی مقدم یکی از بازیکنان فوتبال ایران است که خاطرات زیادی از روزهای شاگردی اش با پرویز دهداری دارد.

او برای اولین بار توسط دهداری به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شد و در بازی با نپال وقتی بازیکنان حریف را چند بار دریبل کرد توسط وی به نیمکت تبعید شد تا درس اخلاق یاد بگیرد.

به بهانه به بهانه سالروز درگذشت پرویز دهداری با کرمانی تماس گرفتیم تا از روزهایی حرف بزند که زیر نظر مرحوم دهداری کار می کرد.متن این گفت و گو در زیر از حضورتان خواهد گذشت:

در روزهایی که شاگرد دهداری بودید چه چیزهایی یاد گرفتید؟

درس ادب و اخلاق، من از این مرد به جز متانت و ادب چیزی ندیدم.او علاوه بر اینکه مربی بزرگی بود درس اخلاق و معرفت به شاگردانش می داد.

اولین بار توسط او به تیم ملی فوتبال دعوت شدید؟

نه تنها من بلکه خیلی از جوان ترهای دیگر که در آن سال ها به تیم ملی دعوت شدند و بعد توانستند برای خود نامی در فوتبال ایران پیدا کنند اولین بار توسط پرویزخان ملی پوش شدند. او به کار کردن با جوان ها علاقه خاصی داشت و برایش فرقی نمی کرد اسم بازیکن چیست. او هر کسی که آماده تر بود را به تیم ملی دعوت می کرد. من همواره درباره وی یک حرفی می زنم.

چه حرفی؟

اینکه مثل دهداری در فوتبال ایران پیدا نخواهد شد. او رابطه صمیمانه و پدرانه ای با شاگردانش داشت و همواره با افتخار گفته ام و باز هم تاکید می کنم که من مدیون پرویز دهداری هستم.

کار کردن با پرویز دهداری سخت نبود؟

چرا باید سخت باشد.

برخی ها می گویند او به نظم پادگانی علاقه خاصی نداشت؟

خیلی از حرف هایی که درباره این شخصیت برجسته فوتبالی مطرح می شود، به دور از واقعیت است. او به نظم و انضباط اهمیت زیادی می داد و هر بازیکنی از این قوانین سرپیچی می کرد با وی برخورد می شد. من شاگرد او بودم و بهتر از هر کس دیگری می توانم درباره او حرف بزنم. دهداری همواره می کوشید به بازیکنان تیم ملی یاد بدهد که آنها قبل از اینکه باید فوتبالیست خوبی باشند باید یهک انسان خب باشند. این ها بد است؟ وقتی دوران بازیگری ام به پایان رسید و وارد چرخه مربیگری شدم، یاد گرفتم باید از آن درس هایی که دهداری سال ها پیش می داد به بهترین شکل ممکن استفاده کنم.

اینکه در اردوهای خارجی می گفت حق خارج شدن و خریدن را ندارید و باید در مواقعی که بیرون می روید دستان یکدیگر را بگیرید چقدر صحت دارد؟

او فقط یک چیزی می گفت. می گفت وقتی می خواهید بیرون بروید باید گرمکن تیم ملی را بپوشید و وقتی این کار را انجام دادید، کننده یک ملت هستید و حق ندارید رفتاری را از خود نشان دهید که شان و اعتبار کشورتان زیر سوال برود.

با وی دچار چالش نشدید؟

هرگز! همواره به وی احترام می گذاشتم. این پرسش را از همه بازیکنانی که در آن سال ها شاگرد وی بودند بپرسید و مطمئن باشید همه آنها فقط و فقط یک جواب به شما خواهند داد.

این جواب چیست؟

همه می گویند پرویز دهداری پدر معنوی بازیکنان تیم ملی بود و هر حرفی می زد به او چشم می گفتیم.

در بازی با نپال شما را از زمین بیرون کشید تا دیگر بازیکن این تیم را دریبل نز نید؟

سه بر صفر از حریف جلو افتاده بودیم، در گوشه زمین من و مجید نامجومطلق شروع به پاسکاری کردیم، بازیکن نپال را چند بار دریبل کردم و دوباره به سمت دروازه خودمان برگشتم که پرویز دهداری مرا از زمین بیرون کشید. دقیقه 80 بود و ایران سه تعویض خود را انجام داده بود، در آن دقایق پایانی 10 نفره به بازی ادامه دادیم، پس از تعویض مرا کنار خود روی نیمکت نشاند و گفت: این رفتاری که در زمین انجام دادی دور از انصاف و جوانمردی بود، شاید خانواده بازیکن نپال امروز در ورزشگاه حضور داشتند و تو قصد تحقیرش را داشتی. من متوجه رفتار اشتباه خودم شدم و وقتی سوت پایان مسابقه از سوی داور زده شد، به وسط زمین رفتم و از بازیکن نپال عذرخواهی کردم.

او می توانست در فوتبال امروزی حضور داشته باشد؟

به طور حتم فوتبال امروز ایران بیشتر از هر زمان دیگری به پرویز دهداری نیاز داشت. او باید بود تا به خیلی ها درس معرفت اخلاق می داد. به همه می گفت برای رسیدن به مقاصد خود نیاز نیست دست به هر کار غیر اخلاقی بزنید.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5175

به "خبرنگاران کرمانی مقدم: دهداری به فوتبال ایران درس اخلاق می داد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران کرمانی مقدم: دهداری به فوتبال ایران درس اخلاق می داد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرمانی مقدم: دهداری به فوتبال ایران درس اخلاق می داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید