خبرنگاران چشم انداز مبهم دستیابی به صلح در افغانستان

به گزارش مجله بای بلاگ، کابل - خبرنگاران - طالبان بدون توجه به درخواست آمریکا، کانادا، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و ناتو برای خاتمه دادن به خشونت ها و شروع مذاکرات با دولت،همچنان به جنگ ادامه می دهد.

خبرنگاران چشم انداز مبهم دستیابی به صلح در افغانستان

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در اطلاعیه ای سطح خشونت ها درافغانستان را بالا و غیر قابل پذیرش دانسته و از طالبان خواسته است که با کاهش فوری خشونت ها شرایط را برای مذاکره آماده کند.

ناتو در این اطلاعیه از رهبران سیاسی افغانستان نیز خواسته است با برطرف اختلافات شرایط را برای تشکیل دولت فراگیر و برقراری صلح فراهم نمایند.

سفارت کانادا در کابل نیز با تاکید بر کاهش خشونت ها در افغانستان،خواهان حل سریع اختلاف های سیاسی اشرف غنی و عبدالله شده و اضافه کرده است که بحران سیاسی همراه با گسترش ویروس کرونا فرایند صلح را با مشکل روبرو نموده است.

سفارت کانادا از طرف های سیاسی افغانستان خواسته است که منافع مردم این کشور را در اولویت قرار داده و از منافع شخصی خود گذشته و اختلاف های موجود را حل نمایند.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز دیروز در توئیتی از گروه طالبان خواسته است که برای شروع گفت وگوهای صلح، خشونت ها را در افغانستان کاهش دهند.

وی اضافه کرده است که آمریکا با متحدان خود درسازمان ناتو از طالبان می خواهند که به خشونت ها در افغانستان سرانجام دهند.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان هم با استقبال از اطلاعیه ای ناتو از رهبران افغان خواسته است که کشور خود را در اولویت قرار دهند.

وی اضافه کرد:آمریکا از اطلاعیه ناتو در مورد کاهش خشونت از سوی طالبان ،مبادله زندانیان طالبان و برطرف اختللافات رهبران این کشور استقبال می نماید.

اما بعضی آگاهان سیاسی بر این باورند که نبود اعتماد چالش بزرگی در پیشروی صلح افغانستان است.

استاد استرالیایی دانشگاه آمریکایی در کابل، که چند ماه پیش از زندان طالبان آزاد شده بی اعتمادی را بزرگترین مشکل در برابر صلح افغانستان می داند.

تیموتی ویکس گفته است که طالبان و هر افغان دیگر خواهان صلح هستند، اما بزرگترین مشکل بی اعتمادی است.

وی اضافه کرد:ارتباط خوبی با افغان ها و بعضی از اعضای طالبان دارد.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی نیز از طرف های درگیر در افغانستان خواسته است که در ماه مبارک رمضان آتش بس و فرصت را برای سرانجام جنگ و صلح دایمی فراهم نمایند.

اما این خواست ها تا به امروز بی نتیجه مانده و حملات طالبان هر روز افزایش می یابد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان بعدظهر دیروز(شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که طالبان به تأمین صلح متعهد نیستند و این گروه پس از امضای توافق با آمریکا روزانه 15 افغان را کشته یا زخمی نموده اند

وی اضافه کرد: طالبان با وجودیکه در توافقنامه صلح با آمریکا بر کاهش خشونت ها تعهد نموده بودند، اما نه تنها به این تعهد خود عمل ننموده بلکه خشونت ها را افزایش داده اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرد که طالبان ابزار دست کشورهای خارجی است و تعهدی برای تأمین صلح و امنیت در این کشور ندارند .

وی اضافه کرد:طالبان پس از توافق با آمریکا 2 هزارو 851 حمله را انجام داده اند که در آن 781 افغان کشته و یا زخمی شده اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می گوید که تنها در یک هفته گذشته 34 غیر نظامی در حمله طالبان کشته و 66 تن دیگر زخمی شده اند.

فیصل گفت اگر طالبان فرصت به وجود آمده صلح را از دست بدهند مسئولیت بعدی به عهده این گروه خواهد بود.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2851

به "خبرنگاران چشم انداز مبهم دستیابی به صلح در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چشم انداز مبهم دستیابی به صلح در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید