خبرنگاران بازگشت روحیه امید به مردم گیلانغرب

به گزارش مجله بای بلاگ، قصرشیرین- خبرنگاران- زلزله ویرانگر و مرگبار 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 غرب کرمانشاه، در گیلانغرب خسارات و تلفات سنگین و بسیاری به بارآورد اما تدبیر دولت برای بازسازی این منطقه باعث بازگشت روحیه امید در مردم این شهرستان به عنوان دومین شهر مقاوم کشور شد.

خبرنگاران بازگشت روحیه امید به مردم گیلانغرب

زلزله سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به وقوع پیوست که در جریان این بلای طبیعی 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه دچار خسارت سنگین شد.

در جریان این زلزله 620 تن کشته، 12 هزار و 386 تن مصدوم و 107 هزار واحد مسکونی دچار خسارت شد که خانه خرابی مردمان مناطق غرب کرمانشاه علاوه بر خسارات مادی روحیه امید را از مردم این مناطق سلب کرد.

تدبیر دولت برای تزریق امید و بازگرداندن مردم به زندگی عادی از همان صبح بعد از وقوع زلزله قابل تحسین بود به گونه ای که بازسازی پس از این حادثه آغاز و تسهیلات اعطایی دولت به زلزله زدگان باعث رونق ساخت و ساز در مناطق زلزله زده شد.

به گفته استاندار کرمانشاه، زلزله در مجموع 15 هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت های استان کرمانشاه وارد کرد که سهم گیلانغرب از این میزان خسارت بیش از 600 میلیارد تومان در بخش های مختلف مسکونی، زیرساختی، آموزشی، بهداشت و درمان، دامی و کشاورزی بود.

کمر راست کردن از زیر بار آوار همتی مردانه می خواهد که مردمان دومین شهرمقاوم کشور، راست قامتان روزهای جبهه و جنگ جانانه ایستادند و باتدبیر و حمایت دولت و اهتمام دولتمردان بار دیگر برای آغازی دوباره خانه های خود را از نو ساختند.

حمایت دولت از زلزله زدگان رکوردی بی نظیر در دنیا بود به گونه ای که با وجود حجم بالای خرابی ها و تحریم های ظالمانه دشمن و همچنین مسائل اقتصادی و نبود اعتبارات اما شاهد این بودیم که دولتمردان همراه و در کنار مردم بودند و اکنون گیلانغرب به رونق و شکوفایی قبل رسیده و توانسته چهره ای پیروز در بازسازی و مقاوم سازی واحدهای آسیب دیده ناشی از زلزله داشته باشد.

در شهرستان گیلانغرب با وجود حجم زیاد خرابی ها بازسازی خاتمه یافته و چهره گیلانغرب سال 99 با گیلانغرب سال های 96 و 97 بسیار متفاوت است.

تعمیر بیش از 11 هزار واحد مسکونی

فرماندار گیلانغرب در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در جریان زلزله در این شهرستان مرزی در مجموع 11 هزار و 40 واحد مسکونی شهری و و روستایی در زلزله آسیب دید که در ارزیابی ها به عنوان واحدهای تعمیری نوع یک، 2 و سه شناخته شد.

کوروش محمودیان اضافه کرد: دولت با اعطای تسهیلات و تزریق اعتبارات به موقع به مالکان واحدهای تعمیری باعث شد که شاهد خاتمه عملیات تعمیر تمامی واحدهای تعمیری باشیم.

اتمام ساخت بیش از چهار هزار واحد تخریبی

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: در جریان زلزله آبانماه 96 و زلزله های سال 97 در این شهرستان تعداد چهار هزار و 50 واحد مسکونی تخریب شد.

محمودیان اظهارداشت: طی مدت بازسازی مناطق زلزله زده با پیگیری و نظارت مستمر، خوشبختانه اهداف موردنظر محقق شد و همه واحدهای تخریبی نیز در بازه زمانی پیش بینی شده احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

پرداخت تسهیلات به تمامی واحدهای تعمیری و تخریبی

فرماندار گیلانغرب گفت: تمامی واحدهای احداثی و تعمیری به بانک های عامل معرفی و تسهیلات لازم را برای ساخت وساز دریافت کرده اند.

ساخت 16 مدرسه با همت دولت و مشارکت خیران

محمودیان اظهارداشت: در جریان زلزله غرب کرمانشاه در مجموع 99 مدرسه در شهرستان گیلانغرب بین 10 تا 100 درصد دچار خسارت شد که 18 واحد آن ها با ظرفیت 80 کلاس درس از نوع تخریبی بود.

وی ادامه داد: از مجموع مدارس آسیب دیده تا به امروز با همت دولت و مشارکت خیران ساخت 18 واحد آموزشی به خاتمه رسیده و این واحدها به چرخه آموزشی بازگشته است.

او اضافه کرد: همچنین 6 واحد آموزشی جدید در گیلانغرب ساخته شده که بیش از 100 کلاس درس به ظرفیت آموزشی این شهرستان اضافه شده است.

احداث و تعمیر 17 خانه بهداشت در گیلانغرب

فرماندار گیلانغرب گفت: در جریان زلزله 17 خانه بهداشت روستایی خسارت دید که با تزریق اعتبارات و حمایت های دولت و اقدام های بسیار خوب صورت گرفته و واحدهای تخریبی ساخته شده و واحدهای تعمیری نیز تعمیر شده است.

پرداخت 18 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی

محمودیان ادامه داد: در حوزه زیرساخت های بخش کشاورزی 2 هزار و 800 مورد پرونده خسارت داشتیم که بیش از 18 میلیارد تومان تسهیلات به آن ها پرداخت شده و بیش از یک میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز به 480 مورد از زیربخش های کشاورزی و دامی پرداخت شده است.

وی گفت: در حوزه تسهیلات بانکی هم سود تسهیلات امهال شده شهروندان در همه بخش ها بوده که صورت گرفته است و بخش قابل توجهی به دستگاه های اجرایی نیز جهت ساخت و یا بهسازی ساختمان های اداری آسیب دیده کمک شد.

تعمیر 10 باب مسجد

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: در حوزه مساجد نیز سه مسجد تخریب و 10 باب آسیب دید که بخش اعظم مساجد آسیب دیده بهسازی شد و مساجد شهرسرمست و روستای نسار دیره نیز در حال احداث است که به جهت کمبود اعتبار نیمه کاره هستند و پیگیر تخصیص اعتبار تکمیل آن ها هستیم.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت دارد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3090

به "خبرنگاران بازگشت روحیه امید به مردم گیلانغرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازگشت روحیه امید به مردم گیلانغرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید