حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/ این خبر پیرامون حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید، برای شما نگارش شد.

حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید

همه درباره دایناسور ها شنیده اند و برای بیشتر آنها این موجودات به همان مقدار که جذابند، وحشتناک هم هستند. در حالیکه دانشمندان به کشف حقایقی در مورد این موجودات باستانی ادامه می دهند، با دانستن اطلاعات بیشتر در مورد زندگی و رفتار آنها نحوه درک ما نسبت به دایناسور ها هم تغییر می دهد. با در نظر گرفتن تصورات تخیلی که درباره دایناسور ها در فیلم های سینمایی به تصویر کشیده می شود، توجه به اطلاعاتی که فسیل ها و دانشمندان واقعی می گویند، بسیار مهم است. دایناسور ها تنها موجوداتی غول پیکر سبز نیستند که فیلم هایی مثل اثر کلاسیک پارک ژوراسیک درباره آنها خلق شود. در اینجا حقایق شگفت انگیزی از دایناسور ها آورده شده است.

رشد سریع دایناسور ها

در طبیعت هیچ ذهنیتی وجود ندارد که بتوان با آن رشد را درک کرد؛ زیرا رشد در گونه های مختلف با یکدیگر فرق دارد. برای اینکه دایناسور های عظیمتر به مقدار معمولی خود برسند یک ترفند برای خود داشتند و آن هم رشد سریع آنها بود. تایتاناسور ها به نام عظیمترین خزندگان و احتمالاً عظیمترین حیوانات که تا به امروز روی زمین پا گذاشته اند، شناخته می شوند. تایتاناسور ها گیاهخوار چهار پا بودند و وزن آنها حداقل 90 تن (به مقدار 25 فیل بالغ) بود. نوزادان تایتاناسور تقریباً به مقدار جثه عظیمسالان سر از تخم در می آوردند.

براساس مقاله حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید باید بدانید که یکی دیگر از دایناسور هایی که به سرعت رشد کرد، مامنکیسور بود. دایناسوری گیاهخوار با گردن که در عظیمسالی ارتفاع گردنش به 35 فوت می رسید. 30 سال طول کشید تا ارتفاع گردن این خزنده عجیب و غریب به 70 فوت برسد.

دایناسور ها هرگز منقرض نشدند

علاقمندان به دایناسور ها همیشه به شما خواهند گفت اگرچه فسیل های دایناسور ها ارزشمند هستند، اما اگر به موجودات در آسمان نگاه کنیم، همیشه می توانیم آنها را ببینیم. تحقیقات نشان می دهد که دایناسور ها در اطراف ما زندگی می کنند و نفس می کشند، اما ما ترجیح می دهیم آنها را پرنده بنامیم. در دهه 1960، دیرینه شناسان، فسیل یک نوع دایناسور گوشتخوار به نام دینونیکوس را کشف کردند که به اوایل دوره کرتاسه در آمریکای شمالی مربوط می شد. مطالعه بر روی این گونه نشان داد که این نوع دایناسور شباهت های زیادی با پرندگان دارد.

این گونه از دایناسور ها دوپا بودند و روی دو پا راه می رفتند و برای حفظ تعادل هنگام دویدن برای حمله به طعمه، از دمشان استفاده می کردند. فسیل های این دایناسور نشان می دهد که بدن آنها در طول زمان برای سازگاری با تغییرات در محیط زیست دچار تحول شده است؛ بنابراین احتمال دارد برخی از گونه هایی که اکنون در زمین وجود دارند در واقع نمونه های سازگاری یافته دایناسور ها باشند.

برخی دایناسور ها از انواع دیگر باهوش تر بودند

محققان معتقدند که استگوسور یکی از احمق ترین گونه دایناسور ها بوده و از طرفی ترودون باهوش ترین گونه دایناسور معرفی شده است. استگوسور گیاهخواری چهار پا و غول پیکر بود و حدود 9 متر طول داشت، اما مطالعات نشان می دهد که مغز آن ها به مقدار یک گردو بود. مقدار مغز برای چنین خزنده ای غول پیکری کافی نیست و صفحات محافظ پشت آنها هم منطقی است. چرا که آنها به حفاظت بیشتری در برابر دایناسور های شکارچی احتیاج داشت. در طرف دیگر خزنده شکارچی تردون دارای دید وسیع تری بود و سرعت و چشمان عظیم آن در شکار بسیاری کارآمد بود و این امر خزندگان کوچکتر را تهدید می کرد.

دایناسور ها در تمام قاره ها زندگی می کردند

هنگامیکه دایناسور ها در زمین حکومت می کردند تقریباً در تمامی قاره های زمین حضور داشتند. حدود 230 میلیون سال پیش، در دوره تریاس، زمین از یک قاره واحد به نام پانگه آ تشکیل شده بود. به تدریج، با تجزیه ابر قاره به قاره های کوچکتر، دایناسور ها با قاره های تازه ایجاد شده در حرکت بودند. در طول سال ها، شواهدی مبنی بر زندگی دایناسور ها در سراسر جهان در همه قاره ها یافت شده است. از اروپا گرفته تا قاره آمریکا، آفریقا و آسیا، فسیل این جانوران از خاک کشف شده است.

برخورد سیارک با زمین تمام دایناسور ها را از بین نبرد

یکی از رایج ترین تصور های غلط در مورد انقراض دایناسور ها این است که یک سیارک در شبه جزیره یوکاتان فرود آمد و آنها را در یک لحظه ریشه کن کرد. این موضوع هرچقدر هم که دراماتیک به نظر برسد، تنها مسئول از بین رفتن همه دایناسور ها نبود. زمین هم در از بین بردن دایناسور ها نقش داشته است. حقیقت این است که حدود 66 میلیون سال پیش، یک سیارک وارد جو زمین شد و پس از فرود، هرج و مرج واقعی را ایجاد کرد. برخورد سیارک 7.5 مایلی آتش سوزی های وسیعی را ایجاد کرد و با دوده ای که کل کره زمین را پوشانده بود، حیوانات هیچ شانسی نداشتند.

این دوده، کل کره زمین را فرا گرفت و مانع رسیدن خورشید به زمین شد. این به معنای واقعی کلمه یک اتفاق تاریک بود. در واقع میتوان گفت شرایط پسا آخرالزمانی که بعد از برخورد سیارک به زمین ایجاد شد، مسئول انقراض 76 درصد از گونه های زمین بوده است. گیاهان و حیوانات از جمله دایناسور ها بخشی از این گروه بودند.

دایناسور ها به عظیمی ساختمان ها یا به کوچکی مرغ بودند

بیشتر ما انواع عظیم و خطرناک دایناسور ها را در مستند ها دیده ایم، اما آنها تنها گونه دایناسور ها نیستند نبودند. مقدار و جثه دایناسور ها از ساختمان های عظیم تا دایناسور هایی که به مقدار مرغ هستند متغیر است. تیتاناسور به طور کلی به نام عظیمترین دایناسور بر روی زمین شناخته می شود که در حدود 46 فوت ارتفاع داشت. به همین علت اگر قرار است تیتانوسور به نمایش گذاشته شود، باید یک ساختمان کامل موزه را به آن اختصاص داد. از طرفی لزوتوسور یکی از گونه های کوچکتر دایناسور ها در نظر گرفته می شود که تقریبا جثه آن به مقدار یک مرغ تخمین زده می شود.

بیشتر دایناسور ها گیاهخوار بودند

کتاب ها و فیلم ها به ما نشان می دهند که دایناسور ها همیشه در پی حمله به طعمه بودند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که دایناسور ها صلح آمیزتر از آن چیزی بوده اند که ما تصور می کردیم. بیشتر دایناسور ها گیاه خوار بودند، به این معنی که آنها بدون وجود محرکی، به چیزی حمله نمی کردند. در جهانی طبیعی، تعادل وجود دارد و اغلب تعداد گوشتخواران در مقایسه با گیاهخواران کمتر است؛ در عصر دایناسور ها هم این قاعده هم صادق بوده است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8344

به "حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت انگیز از دایناسورها که شاید ندانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید