حذف بعضی از استانداردهای 85 گانه صحت دارد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران، هر چند فراوری کنندگان خودرو در کشور سال هاست که اجرای استانداردهای خودرویی را به بهانه های مختلف به تعویق می اندازند اما اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد گفت که از موضع خود در برابر اجرای استانداردهای 85 گانه کوتاه نخواهد آمد و سازمان حفاظت از محیط زیست هم بر اجرای استاندارد آلایندگی یورو 5 تاکیدی دوباره کرد.

حذف بعضی از استانداردهای 85 گانه صحت دارد؟

با این حال خودروسازان این بار به بهانه شیوع کرونا و تاثیر شرایط کنونی بر فراوری خودرو خواهان تمدید استاندارد آلایندگی یورو 5 شدند و زمزمه هایی نیز مبنی بر حذف بعضی از استانداردهای 85گانه از گوشه و کنار به گوش می رسد.

در خصوص استاندارد آلایندگی یورو 5 که قرار است از ابتدای امسال اعمال گردد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن خودروسازان در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواهان تمدید اجرای آن شدند. این در شرایطی است که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در نامه ای به اسحاق جهانگیری بر عدم تمدید استاندارد یورو 5 و الزام خودروسازان به رعایت آن تاکید نموده است.

در هر صورت هنوز مشخص نیست که معاون اول رئیس جمهور طرف فراوری را خواهد گرفت یا کاهش آلودگی هوا را ترجیح می دهد. اما در خصوص اجرای استانداردهای 85 گانه روز گذشته معاون نظارت بر اجرای استاندارد ملی استاندارد ایران در گفت وگو با ایرنا تاکید نموده که این سازمان هیچ برنامه ای برای تمدید استانداردهای 85گانه خودروسازان به دلیل بروز بحران کرونا نداشته و بر مبنای دستورالعمل شورای عالی استاندارد و طبق زمان مقرر عمل خواهد نمود.

وحید مرندی مقدم این را هم گفته که سازمان ملی استاندارد همچنان بر مبنای استانداردهای 85گانه در نظر گرفته شده از سوی شورای عالی استاندارد برای واردات خودروها عمل خواهد نمود، اما در خصوص خودروهای سواری و تجاری (اتوبوس و کامیون) داخلی در یکی دو مورد از قبل مهلت داده است.

طبق اظهارات مرندی سازمان ملی استاندارد از اجرای بعضی از بندهای استاندارد یورو 5 به دلیل تحریم ها تا اطلاع ثانوی چشم پوشی نموده است و بر اجرای بعضی دیگر نیز تاکید دارد.

به گفته وی هم اکنون خودروسازان داخلی توانسته اند ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین را اجرایی نمایند. عملکرد ترمز هوشمند به این توضیح است که حتی اگر راننده پشت فرمان خودرو به خواب برود، در صورت وجود مانع در راستا با عملکرد خود خودرو را متوقف می نماید.

مرندی مقدم با اشاره به فراوری اتوبوس مجهز به سیستم ترمز هوشمند در داخل گفت: از آنجایی که سیستم رادار این فناوری استفاده دوگانه داشته و از خارج از کشور وارد می شد، مشمول تحریم ها نهاده شد؛ بنابراین باید این رادار داخلی سازی گردد که زمان بر است.

وی همچنین به امکانی در خودرو اشاره نمود که در صورت انحراف خودرو از راستا خط کشی شده یا حرکت به سمت دره، گاردریل و غیره، جایگاه راننده آغاز به لرزش می نماید؛ این فناوری نیز وارداتی بوده و با مشکل تحریم روبرو شده است؛ برای تحقق موارد یاد شده و بعضی دیگر از استانداردها که با همین مسائل روبرو بودند، شورای عالی استاندارد به خودروسازان زمان داد.

این مقام مسئول تاکید نمود: در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی (حتی با وجود بحران کرونا) باید در زمان مقرر اجرایی شوند، به طور نمونه همانطور که وعده داده شد پراید در تیرماه (به جز سایپا 151یا همان وانت پراید که فراوری آن تا مقطعی ادامه خواهد داشت) و پژو 405 (به جز پژو 405 برای تاکسی گاز سوز) در مرداد ماه از خط فراوری خارج خواهند شد.

وی در عین حال به این نکته نیز اشاره نموده که اجرای استانداردهای یاد شده در خودروهای قدیمی شرکت های خودروساز سخت است، اما خودروهای جدید این شرکت ها از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K132 ایران خودرو و رُهام و کراس کانتری سایپا که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس جمهوری در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشته شدند، مسئله ای در پاس کردن این استانداردها ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1965

به "حذف بعضی از استانداردهای 85 گانه صحت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف بعضی از استانداردهای 85 گانه صحت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید