بازخوانی شعار سال 1400 از نگاهی دیگر

به گزارش مجله بای بلاگ، دکتر رضا طالعی فر*؛ سال قبل متوجه شدم موانع تحقق جهش فراوری صد ها برابر بیشتر از پشتیبانی های لازم برای محقق شدن چنین مهمی است و بنظرم چرایی نامگذاری شعار سال (فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها)، و ارجحیت دادن واژه پشتیبانی ها نسبت به مانع زدایی ها از سوی رهبری حکایت از عمق تدبیر ایشان دارد که بدرستی تشخیص داده اند با بعضی حمایت ها و پشتیبانی ها حتی در حد معمول هم می توان سرعت فراوری کشور را چند برابر کرد.

بازخوانی شعار سال 1400 از نگاهی دیگر

در حالیکه برطرف موانع فراوری که قطعا مهم و حائز اهمیت است کاری است زمان بر و کند؛ لذا نظر به چنین مهمی در این مجال گریزی خواهم زد به بعضی از حمایت ها و پشتیبانی های مورد احتیاج برای تحقق جهش و رونق بخشی به فضای فراوری و کسب و کار در کشور در سال پیش رو:

1. حمایت و پشتیبانی از طراحی و استقرار نظام شایسته سالاری در سطح کلان ملی، چرا که خشت اول و سنگ بنای نظام مدیریت منابع انسانی قطعا شایسته گزینی و این مهم در قانون اساسی و برنامة چهارم و پنجم توسعه کشور به وضوح مطرح شده است.

2. حمایت و پشتیبانی از طراحی الگو های جذب و تربیت نیروی انسانی کارآمد، چرا که در هر حوزه ای علی الخصوص ارتقای سطح بهره وری فراوریی و مالی می بایست به توسعه منابع انسانی متخصص و مستعد، اندیشید و این در حالی است که در شرایط فعلی، کشورمان با کمبود شدید نیروی کار باتجربه، متخصص و آموزش دیده در سطوح مختلف اعم از کارگر، مدیر عملیاتی، میانی و ارشد روبرو است.

3. حمایت و پشتیبانی از ایجاد و توسعه نظام مدیریتی مبتنی بر مشارکت همه بخش ها و گروه های ذینفع های جامعه در تصمیم گیری ها. درصورت مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های قطعا می توان شاهد کاهش اختلاف در نظرات شد و چنین مهمی می تواند به نزدیکتر شدن نظرات مدیران و کارکنان در سطح سازمان یا جامعه یاری شایانی نماید.

4. حمایت و پشتیبانی از ایجاد زمینه و بستری گسترده در جهت همگرایی، همدلی، همسان سازی و تسهیل کنندگی مستمر میان تشکل های مرتبط با کارفرمایان و کارگران برای حل مسائل مهمی، چون معین سطوح واقعی دستمزد متناسب با تورم سالیانه، مسایل مرتبط با امنیت شغلی، بیمه، مالیات و...

5. حمایت و پشتیبانی از بکارگیری و استفاده از الگو های معتبر و استاندارد دنیای ارزیابی عملکرد کارکنان و منطبق سازی آن با ارزش های ایرانی-اسلامی در راستای شناسایی نیار های آموزشی کارکنان، ارزیابی سهم هر یک از کارکنان در بهبود عملکرد سازمان، معین میزان تشویق یا تنبیه برای عملکرد های قوی و ضعیف کارکنان، شناسایی کارکنان تاثیرگذارتر در قیاس با سایرین و...

6. حمایت و پشتیبانی از گسترده شدن نگاه ویژه صادرات محورانه به فراوری با ارایه مشوق های برانگیزاننده به صادرکنندگان نمونه.

7. حمایت و پشتیبانی از گسترش ظرفیت ترانزیتی کشور برای پیشبرد صادرات آنهم با توجه به موقعیت استثنایی که کشور در منطقه.

8. حمایت و پشتیبانی از گسترش حضور رایزن های بازرگانی کشورمان در بسیاری از کشور های دنیا مبتنی بر شرایط و اقتضائات کشور های مختلف.

9. حمایت و پشتیبانی از گسترش خوشه های صنعتی و ایجاد شبکه های ارتباطی بین بنگاه های کوچک و متوسط با یکدیگر و با سازمان های حامی آن ها به وسیله فناوری های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری.

10. حمایت و پشتیبانی ازشکل گیری تعاونی روستایی با ارایه برنامه مدون متناسب با شرایط محلی (تامین سرمایه اولیه چه به صورت یارانه ای و یا به صورت ارائه تسهیلات با سود کم) و شناسایی و احصای ظرفیت ها و پتانسیل های روستا های کشور در اجرای طرح تعاون بر اساس مزیت های موجود با یاری فرمانداری، دهیاران و شورا های اسلامی در جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی.

11. حمایت و پشتیبانی از دسترسی آزاد همه فعالان بازار به اطلاعات مالی و توزیع عادلانه فرصت های سرمایه گذاری در بخش ها و صنایع مختلف می تواند به عنوان اهرمی مهم در راستای انحصارشکنی.

12. حمایت و پشتیبانی از راه اندازی اینترنت ملی (با وجود تاخیر چندین ساله از زمان وعده داده شده) و تقویت زیرساخت های فضای مجازی در کشور.

13. حمایت و پشتیبانی از کلیه فراوریکنندگان و عرضه کنندگان پلت فرم های بومی آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، سرگرمی و....

14. حمایت و پشتیبانی از مادی و معنوی گسترده از کلیه شرکت های داخلی فعال و ایده پرداز در حوزه فضای مجازی با هدف ارتقا کمی و کیفی این دسته از شرکت ها.

15. حمایت و پشتیبانی از رسانه های دیداری و شنیداری کشور در جهت معرفی و الگوسازی جوانان پیروز و اخلاق گرا در عرصه های مختلف با توجه به کلیه امکانات تبلیغاتی نظام (از بیلبورد های شهری گرفته تا رسانه های دیداری و شنیداری و...).

16. حمایت و پشتیبانی از فراوریات داخلی در میان آحاد جامعه به وسیله رسانه های دیداری و شنیداری، به راه اندازی کمپین های مختلف و...

17. حمایت و پشتیبانی از از اشتغال خانگی با موضوع زنان که می تواند با ارایه آموزش ها و مشاوره های لازم و پرداخت وام کارآفرینی صورت گیرد.

18. حمایت و پشتیبانی از تشکیل تشکل ها و انجمن های صنفی هنرمندان کارآفرین و کوشش در جهت منسجم سازی آن ها.

19. حمایت و پشتیبانی از رویداد های کارآفرینی مرتبط با استارت آپ های فعال در حوزه فرهنگی و هنری، تقدیر شایسته در بازه های زمانی مختلف از کارآفرینان پیروز عرصه فرهنگ و هنر که توانسته اند در این عرصه بهتر از دیگران ارزش افزوده ایجاد کنند.

20. حمایت و پشتیبانی از توسعه خلاقیت و نوآوری با تمرکز بر پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان.

21. حمایت و پشتیبانی از گسترش فرصت های مطالعاتی و سفر های علمی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها جهت حضوری فعال و موثر در سمینار ها و کنفرانس های مهم و اختصاص بودجه ای معین در این خصوص.

22. حمایت و پشتیبانی از طراحی، پیاده سازی نظام کارآفرینی کشور در راستای حمایت جدی از کارآفرینان و نهادینه سازی گفتمان کارآفرینانه در کشور.

23. حمایت و پشتیبانی از از شکل گیری و تشکیل تیم های مساله محور با حضور نخبگان با هدف حل مسایل و مسائل بخش های مختلف کشور با همکاری و ارتباط تنگاتنگ کلیه سازمان ها و ارگان ها با بنیاد نخبگان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها.

24. حمایت و پشتیبانی از صادرکنندگان کم تجربه و ایجاد شورا های رشد در سفارتخانه های کشور های دارای پتانسیل رشد صادرات، استفاده از ظرفیت دیپلماسی کشور در جهت الحاق و حضور تاثیر گذار در انواع ائتلاف ها، اتحادیه ها و سازمان های تجاری منطقه.

*دکترای مدیریت دولتی و عضو هیات علمی دانشگاه

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6765

به "بازخوانی شعار سال 1400 از نگاهی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی شعار سال 1400 از نگاهی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید