ادبیات پزشکی؛ ژانری که هنوز در ایران توسعه نیافته است

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران نخستین مجموعه داستان های پزشکی نوشته محمدرضا توکل صابری با عنوان چنین گویند طبیبان از سوی نشر مشخص، روانه بازار کتاب شد.

ادبیات پزشکی؛ ژانری که هنوز در ایران توسعه نیافته است

توکل صابری در گفت وگو با خبرنگار ایبنا خبر از انتشار دومین مجموعه از این داستان ها داد و گفت: طبیبانه دومین مجموعه از سری داستان های پزشکی است که شامل بیست و یک داستان کوتاه در خصوص مسائل و مسایل پزشکى می شود. این اثر توسط نشر دندانه منتشر شده است.

وی با اشاره به محور و ژانر اصلی داستان هایش گفت: این داستان هاى کوتاه طنز و تراژدى را باهم دارند. هدف از نوشتن این داستان ها ایجاد ادیبات پزشکى بوده است. درباره کتاب چنین گویند طبیبان باید اذعان کنم، این اثر خاطرات شخصى نیست، بلکه داستان هایى است که در طى آن خواننده با مسائل و شکست ها و موفقیت هاى پزشکى آشنا مى شود.

این نویسنده با اشاره به شخصیت پردازی ها در داستان هایش گفت: شخصیت هاى این داستان ها متفاوت و شامل بیماران گوناگون و گروه هاى مختلف درمانى هستند. برخى از داستان هاى این مجموعه در مجلات ادبى و پزشکى ایران و خارج از ایران منتشر شده است. در واقع طبیبانه مجموعه داستان هایى است درباره حوادث روزمره زندگى، موضوعات پزشکى، مرگ، زندگى و روابط انسان ها با هم.

وی اضافه کرد همانگونه که پیش تر هم اشاره شد، این داستان ها طنز و تراژدى را با هم دارند و ممکن است اتفاقات ذکر شده براى هر فردی افتاده باشد.

لازم به ذکر است شخصیت ها متفاوت هستند. از دخترى که قربانى اسید پاشى شده است تا کودکى که با یک بستنى از مرگ حتمى نجات مى یابد. از مجروحى که در زیر عمل جراحى زنده نمى ماند اما با پیوند اندام هایش سه نفر دیگر زنده مى مانند تا مردى که براى کشتن مرد دیگرى کوشش مى کند. از نوزاد در حال مرگى که با شنیدن ضربان قلب مادرش زندگى دوباره به دست مى آورد تا مردى که در جشن پنجاهمین سالگرد فارغ التحصیلى اش و دیدن همه دوستان مى میرد. از فرمانده مجروحى که هم رزم زخمی اش را بر خود مقدم مى دارد و او را به بیمارستان مى برد و در آنجا بر زمین مى افتد اما هم رزمش نجات مى یابد تا دکتر علفى که براى مردم تجویزهاى سنتى مى کند، اما خود براى درمان به خارج مى رود.

به گفته این نویسنده؛ همه این ها داستان ها رونوشتى از زندگى انسان ها هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که مفهوم ادبیات پزشکی کدام جنبه از زبان را دربرمی گیرد گفت: من بسیارى از مسایل و مسائل پزشکى را در این داستان ها مطرح کردم و سعى کردم راهکار را نشان دهم. مباحث مختلفى مانند شیادى در پزشکى (که در این دوران کرونایى خیلى خوب خودش را نشان داد) مسایل مربوط به فقر، ستم بر زنان، بى سوادى، خشونت، فداکارى پزشکان یا رزمندگان پزشکى در جنگ ایران و عراق، مسایل اخلاق پزشکى، اعتیاد، تقلب در پزشکى وغیره آنها.

وی ادامه داد: در غرب مجموعه داستان ها و رمان ها در همه زمینه ها هست. برای مثال داستان ها و رمان هاى عشقى، پلیسى و جنایى، دینى، به همین ترتیب داستان ها و رمان هاى پزشکى هم هست که مسائل و شخصیت ها حول مسائل پزشکى مى شود. در ایران ما نویسندگان پزشک داشتیم مانند دکتر ساعدى، بهرام صادقى و یا دیگران. ولى این ها هیچ گونه داستان و یا رمان پزشکى ننوشته اند. من در طى سى سال گذشته کوشش نموده ام داستان نویسى در زمینه پزشکى را در آثار خود نمایان کنم.

توکل صابری گفت: در کتابفروشى هاى آمریکا معمولا چند قفسه هست که در آن پزشکان، روانپزشکان، پرستاران، امدادگران پزشکى، داروسازان، جراحان و دیگر متخصصان پزشکى داستان و رمان نوشته اند. البته بعضی از این آثار هم سرگذشت خودشان و یا دیگران است. اما بیشتر آن ها داستان و یا رمان واقعى است. نکته جالب توجه اینجاست که در ایران من ندیده ام که کسى داستان نویسى پزشکى کند. البته بعضى از پزشکان توضیح خاطرات خود را نوشته اند، اما نمی توان نام آن را داستان نویسی گذاشت. داستان ها در این دو مجموعه بر اساس تجربه، تخیل و مطالعات من شکل گرفته است. برای مثال خبرى را در خصوص اسید پاشى یا بعضی اعمال عرفی درباره دختران خوانده ام و کوشش نموده ام آن را برحسب تجربیاتم به شکل داستان در بیاورم.

وی اضافه کرد: یا اگر فردی درباره یک حادثه پزشکى واقعى که برای خودش یا یکی از دوستانش رخ داده و برای من هم تعریف نموده باشد، من آن را که با مطالب دیگرى یادداشت نموده بودم و یا در ذهنم بوده است، ترکیب نموده و با استفاده از تخیل به شکل یک داستان در آورده ام. در کل در تمام این شخصیت ها کادر درمانى و یا بیماران هستند و البته بعضى از داستان ها به کلى تخیلى است و حاوى پیامى مربوط به پزشکى است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1913

به "ادبیات پزشکی؛ ژانری که هنوز در ایران توسعه نیافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادبیات پزشکی؛ ژانری که هنوز در ایران توسعه نیافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید