آمادگی برای واگذاری بخشی از فعالیت های گمرک به بخش خصوصی

به گزارش مجله بای بلاگ، اعضای شورای گفت وگو تازه ترین نشست شورای را به آنالیز شرایط ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی اختصاص دادند. در این رابطه گمرک ایران گزارشی از اقدامات خود برای تقویت فعالیت های این سازمان ارائه داد. به اعتقاد بخش خصوصی نبود مدیریت واحد در گمرکات به ویژه گمرکات مرزی، چالش جدی در برابر تجارت ایران است که باید با همکاری کلیه سازمان ها و دستگاه های حاضر در مرزها، اصلاح گردد.

آمادگی برای واگذاری بخشی از فعالیت های گمرک به بخش خصوصی

در این نشست فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی که ریاست شورای گفت وگو را نیز بر عهده دارد ضمن تبریک روز صنعت و معدن از لزوم صنعتی شدن تمامی بخش های اقتصادی سخن گفت و تأکید کرد: از اوایل دهه 80 حمایت از فراوری و صنعت، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و تمام جوانب آن یعنی پیش و پس از فراوری نیز حمایت شد. در واقع تصمیم سازان کشور به این محله رسیدند که باید برای بهبود اوضاع فراوری و صنعت، قبل و بعد از آن را نیز ببینیم و حمایت کنیم.

وی ادامه داد: حتی بخش کشاورزی هم برای توسعه و پیشرفت راهی جز صنعتی شدن ندارد و تمام مراحل آن از ابتدا تا پایان که فرآوری محصول است باید صنعتی گردد.

وزیر اقتصاد ایجاد پنجره واحد کسب وکار که به تازگی راه اندازی شد را قدمی رو به جلو توصیف کرد و گفت: این کار می تواند رتبه ایران را از نظر تسهیل محیط کسب وکار در مقایسه با دیگر کشورها بهبود ببخشد.

بر اساس اظهارات او امروز صدور مجوزها به 4 روز محدود شده و فرایند پذیرش شرکت ها در بورس نیز با همکاری سازمان ثبت اسناد از یک ماه به 4 روز کاهش پیدا نموده است.

وی با بیان این مطلب که موافقت های نهایی برای ایجاد دادگاه های تجاری به همت قوه قضائیه اجرا شده اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه دستگاه ها فرایند کسب وکار در کشور بهبود یابد.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود حذف نظارت های پیشین و تمرکز بر نظارت های پسین را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر می خواهیم به فراوری توجه گردد ضروری است حواشی مزاحم را حذف کنیم. گمرک در یک سال گذشته در حذف کنترل های مزاحم، اقدامات خوبی انجام داده و باید این امر در تمام جنبه های کار به یک فرهنگ تبدیل گردد؛ نظارت های پیشین را حذف و ایجاد گمرک هوشمند را پیگیری کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید تا دهه فجر گمرک هوشمند را به معنای واقعی ایجاد کنیم.

او در ادامه دو خبر خوب در خصوص بورس نیز داد: از آنجا که شرکت های تازه ورود به بورس از اقدام سازمان اقتصادیاتی در خصوص رجوع به دفاتر اقتصادی سال های قبل شرکت های متقاضی، نگران بودند، برای تشویق آنها به حضور در بازار سرمایه، شورای هماهنگی اقتصادی تصویب کرد که سازمان اقتصادیاتی تنها دفاتر مربوط به سال 98 را آنالیز کند.

دژپسند در خصوص تصمیم بعدی که در این بازار اتخاذ شد، گفت: تشکیل بورس املاک و مستغلات، خبر دیگری است که از اجرایی شدن آن خرسندیم. خوشبختانه این بورس نیز به زودی کار خود را شروع می نماید و دستگاه های زیادی برای عرضه املاکی که در اختیار دارند، اعلام آمادگی کردند. این اقدامات برای عمق دادن به بازار سرمایه صورت می گیرد.

به گفته وزیر اقتصاد قرار است هر هفته یک روز عرضه اولیه در این بازار جدید انجام گردد و در ادامه به دو روز در هفته ارتقا یابد.

رئیس شورای گفت وگو در خصوص تفاهم نامه ای که بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران امضا شد نیز گفت: هدف اصلی این است که شرکت های بخش خصوصی بتوانند با سهولت بیشتری وارد بورس شوند. اما آنچه برای ما مهم است، حفظ حقوق سهام داران بوده و در این رابطه تأکید زیادی بر اعمال قوانینی داریم. سازمان بورس حداکثر نظارت و دقت را در این مورد اعمال می نماید تا حقوق سهام داران رعایت گردد.

معین تکلیف تسویه حساب تعهدات ارزی در اسرع وقت

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس از اهمیت معین تکلیف تسویه حساب تعهدات ارزی مربوط به سنوات گذشته و نحوه تسریع صادرات اقلام غیرنفتی سخن گفت و توضیح داد: این دو موضوع باید در اسرع وقت مورد آنالیز قرار گرفته و در خصوص آن تصمیم گیری کرد.

وی همچنین پیشنهاد داد: اتاق ایران محورها و دیدگاه های خود را در خصوص ارز در قالب یک بسته آماده کند تا در نشست فوق العاده شورای گفت وگو آن را آنالیز کنیم. همچنین ضروری است در صورت احتیاج به اصلاح یا حذف قوانین، پیشنهادات خود را به مجلس بدهید.

مدیریت واحد مرزی را دنبال می کنیم

در ادامه مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات این دستگاه در راستای بهبود فرایندهای گمرکی در کشور ارائه داد. بر اساس اظهارات او ایران پتانسیل های بالایی از نظر ترانزیت و تجارت دارد و نباید اجازه دهد که این ظرفیت از بین برود. امروز جهان به سمت کنترل های غیرملموس و کوتاه در گمرک می رود. ایران نیز باید در این راستا قدم بردارد.

این مقام مسئول الکترونیک شدن بسیاری از رویه های گمرکی و انجام آنها بدون احتیاج به کاغذ را یکی از اهداف و برنامه ها دانست و ادامه داد: بی احتیاجی به کاغذ و حضور کارشناسان مجازی و راه اندازی گمرک موبایل از برنامه های جدی گمرک است که به جد دنبال می گردد.

رئیس کل گمرک به روز شدن رویه ها و ایجاد شبکه ای از فعالان اقتصادی شناسنامه دار و حرفه ای از دیگر موضوعاتی است که پیگیری می کنیم. اگر بتوانیم این گروه از حرفه ای ها را شناسایی کنیم قابلیت ارائه تسهیلات ویژه به این افراد را هم داریم؛ کاری که در تمام جهان اجرا شده است.

میراشرفی در ادامه به مسائل موجود در این حوزه اشاره نمود. بر اساس گفته های او وجود قوانین متعدد و ارتباط حدود 30 دستگاه مختلف با مسئله تجارت، کار را بسیار سخت نموده است. قوانین متعدد، متکثر و متناقضی در خصوص تجارت جاری است که هماهنگی آنها با یکدیگر اتفاق نمی افتد.

وی با بیان این مطلب که در جهان، امری واحد، مرجعی واحد دارد، تشریح کرد: در ایران هر موضوعی با حدود 4 مرجع روبرو است. از طرفی این 4 مرجع نیز استانداردهای متناقضی با یکدیگر دارند. تعدد قوانین مانع از کیفیت بالای تجارت می گردد.

ناهماهنگی بین دستگاه ها معضل دیگری است که از نظر میراشرفی مانع از فعالیت های گمرکی مناسب می گردد. در هر کشوری یک نظام گمرکی وجود دارد اما در ایران چنین نیست، بخش هایی در گمرک فعال اند که از دولت فرمان نمی برند. گمرک مسئولیت های خطیری به عهده دارد و مرزبان اقتصادی محسوب می گردد اما ابزار اجرای این مسئولیت ها را در اختیار ندارد.

این مقام مسئول نبود زیرساخت های لازم در گمرکات را نیز موردتوجه قرار داد و خواهان حل این مسئله شد. به باور او نبود کانتینرهای یخچال دار در ایران یک معضل جدی است که فرایند ترانزیت و حمل کالا را مختل می نماید. از طرفی نبود زیرساخت ها در گمرکات باعث می گردد کالا مدتی را در پایانه های مرزی متوقف گردد و هزینه های تجارت افزایش یابد.

میراشرفی، از پیگیری های این سازمان برای امکان ورود موقت به کشور متناسب با شرایط پیچیده حاکم بر اقتصاد اطلاع داد و گفت: ورود موقت به عنوان یک راهکار جلوی پای ما واقع شده است و باید از آن استفاده کنیم.

واگذاری بخشی از فعالیت های گمرکی به بخش خصوصی

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در واکنش به آنچه در گزارش گمرک آمد، گفت: مبارزه با ناهماهنگی هایی که در گمرکات به ویژه گمرکات مرزی وجود دارد، به منابع خاصی احتیاجمند نیست اما چرا تا به امروز حل نشده اند، جای سئوال است. امروز ده ها سازمان متعدد در مرزها فعالند که هر کدام از آنها کار خود را می نمایند و هیچ هماهنگی بین آنها نیست. در آخر کار هم یک مأمور مرزبانی مانع از خروج کالا می گردد.

وی وجود تشتت در برنامه ها و تصمیم گیری ها را عامل بالا رفتن میزان خسارت به بدنه تجارت کشور دانست و تأکید کرد: متأسفانه هیچ سازمانی این هزینه ها که بر تاجر و فراورینماینده وارد می گردد را محاسبه نمی نماید.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد: نمونه های موفقی از فعالیت های گمرکی در کشورهای اطراف خود داریم. اتاق ایران آماده است، مطالعه ای در این رابطه با همکاری گمرک انجام دهد و اگر زمینه آن فراهم باشد، امکان واگذاری بخشی از فعالیت های گمرکی به بخش خصوصی مهیا گردد.

ورود موقت به بهبود تجارت یاری می نماید

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، ظرفیت ورود موقت را یک فرصت برای بهبود شرایط تجارت کشور قلمداد کرد و وجود قوانین غیرمنطقی در این حوزه را مورد انتقاد قرار داد. سال گذشته 85 میلیارد دلار تجارت انجام شد که تنها 600 میلیون دلار آن بر اساس ورود موقت بوده است.

محسن حاجی بابا، رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران معین ارزش کالای صادراتی را وظیفه گمرک نمی داند و تأکید کرد: این موضوع از سال 95 به عهده گمرک گذاشته شد اما به نظر می رسد باید این وظیفه مجدد به سازمان توسعه تجارت محول گردد. در حال حاضر اختلاف ارزش های معین شده در داخل و خارج بسیار زیاد است اما در گذشته این رقم ناچیز بود.

وزارت کشور آماده حل ناهماهنگی های مدیریتی در مرزهاست

بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور وجود قوانین محکم برای دستگاه های مختلف حاضر در گمرکات مرزی را یک معضل جدی توصیف کرد و خواهان رسیدگی به این مشکل شد.

به باور او قانونی درباره ساماندهی مبادلات مرزی تصویب شده اما بعد از آن قوانینی وضع شده که این قانون جامع و کامل را نقض می نماید. از طرفی امروز که موضوع رسیدگی به این مشکل مطرح است و به دنبال هماهنگی در مدیریت مرزی هستیم، دستگاه های مختلف پیگیر حل موضوع شده اند و هماهنگی لازم بین آنها هم وجود ندارد.

دین پرست از ظرفیت های خوب وزارت کشور برای رسیدگی به این مشکل سخن گفت.

در این نشست حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز حضور یافت و از لزوم اتخاذ تصمیمات جهادی در شرایط سخت اقتصادی امروز سخن گفت. به اعتقاد این نماینده مجلس باید در شرایط حساس، تصمیمات ویژه گرفت و بدون فوت وقت آنچه ضروری است انجام داد.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز از فعالیت شورای عالی صادرات و تفویض اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مسئله صادرات به سازمان توسعه تجارت که مسئولیت این شورا را به عهده دارد، اطلاع داد و گفت: در حوزه صادرات هر مشکل یا چالشی وجود دارد می توان به یاری شورای عالی صادرات آنالیز و حل کرد.

واگذاری امور اجرایی گمرکاتی که تحت مالکیت گمرک است

در ادامه میراشرفی با بیان این مطلب که مالکین مرزهای بازرگانی، پرویزخان و آستارا با سازمان گمرک بوده و این سازمان آمادگی دارد تصدی گری و امور اجرایی این گمرکات را به بخش خصوصی واگذار کند.

در بخش پایانی این نشست تفاهم نامه همکاری بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران در راستای ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه، امضا شد.

بر اساس اظهارات حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران موضوع این تفاهم نامه به ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه مربوط می گردد.

قائم مقام دبیر شورای گفت وگو با بیان این نکته که تفاهم نامه در 5 ماده و 4 نسخه تنظیم شده است، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه دار است و در این راستا اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران برای تأمین اقتصادی پروژه های نیمه تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه، تعریف شده اند، اجرا شده و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم گردد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2938

به "آمادگی برای واگذاری بخشی از فعالیت های گمرک به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی برای واگذاری بخشی از فعالیت های گمرک به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید